Vår prestation och förmåga att göra ett bra arbete står i direkt korrelation till hur bra vi trivs, och hur tillfredsställande vi tycker det är att gå till arbetet varje dag. Det vet vi idag. Vi kan också beräkna vad det kostar när engagemanget läcker. Vi kan dessutom uppskatta vad sjukskrivningar orsakade av sociala skäl på jobbet kan innebära.
Så vad gör du åt det?
Det synes som att kollegor får allt större och större inverkan på trivsel och prestation på jobbet. Vissa studier visar på att kollegorna numera väger tyngre än närmsta chef. Det betyder att du och jag betyder något när det kommer till hur våra kollegor uppskattar sin arbetssituation och sin vardag. Och hur prestationen blir. Det handlar alltså till syvende och sist om både välmående, lönsamhet och effektivitet!
Du och jag har därmed ett ansvar för att se till att vi har det bra på arbetet (på andra platser också, för all del).
Vad gjorde du för att dina arbetskamrater skulle tycka att det var kul att gå till jobbet igår?
Kulhetsfaktorn höjer prestation!
Jag vet inte hur det är med dig, men själv tycker jag om att ha roligt. Dom som känner mig väl, vet att jag gärna skrattar. Ofta. Det får mig att må bra och att göra ett bättre arbete.
För en tid sedan åkte jag och några vänner en guidad tur i New York. Guiden var en karismatisk, kunnig, äldre kvinna som älskade sitt jobb, och därför inte ville sluta, trots sin höga ålder. Hon uttryckte det ungefär så här:
I have fun at work, laugh a lot and make jokes, but it doesn’t mean that I don’t work hard
För en tid sedan dök den här filmen upp i sociala medier. Ägna 1,5 minut åt den och låt dig påverkas! Underbart!
Så gör något för att dina kollegor ska tycka att det är kul att gå till jobbet i övermorgon!
Bästa hälsningar // Mia