Jublande folkmassor. Stödet verkar vara never ending bland kepsar, vimplar och högljudda YEAH!. Med färgstarka bilder och konkreta exempel använder sig republikanen Donald Trump av urgamla metoder för att fånga sina lyssnare. Vi älskar att lyssna på personer som åskådliggör och förtydligar. Den här berättaren använder sig av noggrant utvalda historier om vissa grupper av människor. Skrönorna åtföljs av uppseendeväckande påståenden som får åhörarna att reagera. Och att sympatisera.

 

Elisabeth-Sjoo-Pers, retorikspecialist

Elisabet Sjöö-Pers, retorikspecialist

Min kollega Elisabet har spanat lite på retoriken i samband med valet i USA. Då ligger det nära till hands att titta lite extra på Mr Trump. Ta del av Elisabets fortsatta kloka ord om vad vi kan lära:

 

Här i Skandinavien tycker många av oss att det är överdrivet, lite too much, kanske avskräckande rent av. Och vad gapig han är! Man tröttnar ganska fort på att lyssna. Men vad beror det på egentligen? Är vi verkligen så olika jänkarna? Ja, inom retoriken finns det faktiskt vissa olikheter. I USA uppskattas generellt sett mer wow och bang-effekter än i Europa. Sälj – och påverkansattityden är råare over there och tuffare retoriska grepp anses mer acceptabla. Staternas nuvarande president Barack Obama och hans partikollega Hillary Clinton använder sig av mer klassiska retoriska stilmedel, som vi européer är mer vana vid och därmed ofta tilltalas mer av. Men det finns också likheter mellan de skickliga retorikerna Trump, Obama och Clinton; de vet hur de ska nå sin publik med direkta påståenden och löften, med stories och pauser som inger pondus och förtroende.

Så till oss här hemma. Vad kan vi lära oss av de här drivna amerikanska politikerna? Att engagemanget och övertygelsen är det som får dina åhörare att lyssna på dig, särskilt om du talar för att övertyga eller sälja. Kom bara ihåg att anpassa talet efter dina förhållanden: Vilken är din målgrupp? Vilket är ditt budskap, som du vill förmedla? Och sist men absolut inte minst: Vem är du? Låt din personlighet prägla ditt framträdande. Då blir du trovärdig. Då står du stadigt i den retoriska myllan och riskerar inte att trampa snett i ditt eget sociala sammanhang.

 

Kommunikation är inte alltid lätt, men så angeläget och viktigt. När jag planerar insatser kring ledarutveckling kommer det ämnet alltid upp. Utan undantag. Oftast handlar det om hur vi kan bli tydligare i vår kommunikation. Min fråga till dig idag blir därmed: Hur gör du för att bli riktigt trovärdig i din kommunikation?

 

Hälsningar // Mia

Affärskonsult Mia Bengtsson på Sällma

 

Share This